pyssligapia.blogg.se

En blogg fylld av ord och bilder. Om familjen, om jobb och om allt däremellan.

Ojoj, vilket ljug!

Publicerad 2013-08-07 22:37:00 i Allmänt,

Inte satte jag mig ner sista semesterveckan för att författa ihop något på bloggen inte... Fy på mig! 
 
Har börjat jobba, vilket var helt okej eftersom jag varit ledig så länge, nästan sex veckor. Kul att träffa kollegorna, nåja några i allafall!
 
Vi backar tillbaka till när PV-träffen var gjord och vi kom hem igen. 
 
Jag började pyssla lite.. Vädret var sisådär, men konstigt nog så hade jag en hel del energi. Fick för mig att göra trollsländor av gamla sömspikar.
Jag hälsade också på kollegan som bor utanför stan. De har ett stort, fint gammalt hus som började byggas på 1700-talet. Hon gick en byggnadsvårdsutbildning nyligen och hon och hennes man har nu startat ett företag där de bl a gör gärdsgårdar på beställning. Kika gärna in på deras hemsida, Tellenbachs gård och skog. Hon gav mig ett gäng rostiga spikar, vissa handgjorda, som jag kan använda till mina sländor. Det tackar jag för! :)
Efter ett par dagar hemma tog jag och flickorna Forden upp till Norrbotten. Gjorde ett stopp och finaste kusinen Pia och hennes man i deras torp. Vi tog en promenad ner till vattnet och bara myste tillsammans. Surrade till långt in på natten.
På eftermiddagen dagen därpå åkte vi vidare norrut. Hem till byn. Blev bjudna på grillmiddag hos brorsonen Mattias och hans familj, Bonus var att brorsdottern Ida också var där med familjen. Mysigt med alla små barn.
Här sitter Ella och Evelina och fixar "mat till hunden".
Ante, Hanna och så mamma med barnbarnsbarnet Alva i gungning.
Elina
Var en tur in till Gällivare. Mötte upp moster Gunnel och gick på muséet för att titta på konst av ett gäng spanska konstnärer samt en utställning av gamla kläder. 
 
Vi tog också en promenad i skogen en dag. Det blev ingen lång promenad! Nedan ser ni bakhuvudet på Johanna. Det var nog 30-40 mygg i hennes hår. Tur att hon har tjockt hår så de tog sig inte in för att sticka henne. Jag ber om ursäkt för den suddiga bilden med med det antalet myggor som fanns där i skogen var det nog det bästa jag kunde åstadkomma :) 
En av dagarna tog mamma och jag en tur till älven för att leta lite drivved. Hittade runda, fint slipade pinnar. Men stukade foten på köpet :(
Vi hade inte bara kommit hem till byn för att semestra utan det fanns en väldigt sorglig orsak också. Min brorson Henriks begravning. Och det gjorde ont i hjärtat att tänka på vad som hänt när vi, i ett vindskydd, hittade hans namnteckning från när han var liten.
Johanna ritade också ett porträtt som på begravningen stod inramad på ett bord bredvid kistan. Det hugger i hjärtat att se hans varma, nästan levande ögon, på teckningen.
Carolinas fina foto från församlingsgården där vi samlades efter stunden i kyrkan och på kyrkogården. Framför hans porträtt finns en bit smörgås och kaffe som Champoo satt dit enligt thailändsk sed. 
Dagen innan vi åkte hem fick vi besök av Janne (min brorson och bror till Henrik). Här med Julia.
Anders hade kommit upp med PV:n dagen innan begravningen och kvällen innan vi skulle åka hem till Umeå igen blev vi bjudna på massor av thailändsk mat hemma hos Mats-Ola och Champoo. Av Champoo hade jag tidigare i veckan fått 1,5 timmes massage och den här kvällen masserade hon bort min stukning. På 10 minuter! Hon är rackarns duktig på det där! :)
 
På vägen hem gjorde vi ett stopp igen hos kusin Pia. Den här gången följde ju Anders med och vi fick träffa Pias mamma Mona, sonen Tom, hans Amanda och en kompis till dem. Vi satt ute vid elden ett bra tag och bara njöt.
Vi fick nöjet att den här gången sova i det lilla torpet bredvid det stora torpet! ;) Tusan också att jag missade att ta en bild därinne för det var hur mysigt som helst!
Den här bilden tog jag halv fyra på morgonen, då jag tassade "hemåt" efter många timmars nattprat med kusinen.
Väl hemma i Umeå var det dags att träffa Ceci, den amerikanska tjejen som skulle bo hos familjen Edström i sex veckor. Vi hade haft kontakt via telefon några gånger, men nu var det alltså dags för en träff IRL.
Det var en mysig tjej, trevlig och glad jag mötte och vi tillbringade en eftermiddag på Klabböle Energicentrum. Vi fikade gott och promenerade längs älven och in i Arboretum Norr. En öppen trädgård kan man säga, med växter från många olika delar av världen.
Fortsätter min sommarresa en annan dag. Nu är klockan 22.34 och jag är trött. Upp och jobba i morgon.. C U!
 

Kommentarer

Postat av: Hörni

Publicerad 2013-08-11 19:59:21

Vad sorgligt när unga människor dör, förstår att det är tufft. :(

Skönt att du verkar ha njutit av sommaren ändå.

Kram

Svar: Jo så är det.. en förälder ska inte behöva begrava sina barn, så är det bara! :(Jag har njutit av att fått träffa alla.. man inser verkligen att det är relationerna med människor som räknas, till syvende och sist.. inget annat! Kram!
Pia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

En 46-årig kvinna. Gift med Anders. Tvillingdöttrar på snart 20 år. Älskar böcker, att dansa, att fotografera, att "pyssla" med allt från scrapbooking till ståltråd.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela