pyssligapia.blogg.se

En blogg fylld av ord och bilder. Om familjen, om jobb och om allt däremellan.

År 2013 blev 2014...

Publicerad 2014-01-06 04:16:29 i Allmänt,

 Så är då år 2013 avslutad och hela 2014 ligger framför oss, som ett oskrivet blad. 
Jag har inte direkt avgett några stora nyårslöften, men jag har lovat mig själv att jag ska försöka att inte leva mitt liv så här:
 
"15 sätt för att leva olycklig!" - från boken "Det är aldrig kört" av Kristina Reftel”
 
1. Förvänta dig att andra ska göra dig lycklig.
2. Skyll din olycka på andra.
3. Använda ”om bara” så ofta du kan när det gäller,tid, pengar och vänner.
4. Jämför det du har med andra.
5. Var alltid allvarlig.
6. Försök alltid göra alla till lags.
7. Säg aldrig nej.
8. Hjälp andra, men låt ingen hjälpa dig. 
9. Betrakta dina egna behov som oviktiga.
10. Om någon ger dig en komplimang,avfärda genast.
11. Om någon kritiserar dig,förstora det.
12. Behåll alla känslorna på insidan.
13. Förändras aldrig.
14. Var aldrig nöjd med något annat än absolut perfektion.
15. Tillbringa all din tid i det förflutna eller i framtiden.
 
Jag är inget helgon, jag kommer säkert att göra misstaget att falla i någon/några av ovanstående "fällor". Men huvudsaken är att jag gör mitt yttersta för att vara i nuet, leva medvetet och känna när jag kliver "fel". 
Jag lovar att jag ska läsa mycket mer det här året. Fina julklappar bäddar för detta! :) Jag ska läsa böcker som både ger mig förströelse och sätter igång tankeverksamheten. Ser mycket fram emot att läsa herr Mandelas bok. Däri kommer jag säkert att hitta sådant som får mig att se livet ur ett helt annat perspektiv. 
Slötittade på "En prinsessas dagbok" häromdagen. En klyschig amerikanska film. Men jag fick mig en tankeställare då hon, på slutet, håller tal och säger bl a "jag insåg hur många gånger per dag jag använder ordet "jag".." Jag ska försöka att vidga vyerna och tänka på vad jag kan göra för "dem" istället för vad jag kan göra för "mig själv" utan att för den skull hamna i fälla nummer 8(se listan här ovanför!). Det här inlägget är dock fokuserat på mig och vad som hände förra året! :)
Jag ska också sluta att bara knyta näven i fickan utan faktiskt säga ifrån om jag tycker att något är fel. Och stå upp för mig själv, inte ta någon skit från någon! 
Pysslandet ligger mig varmt om hjärtat och kommer att fortsätta göra det även 2014. Det är lite av min meditation att knåpa ihop något med mina händer. Avkopplande och roligt! 
Kontakt med utbytesstudenter kommer det säkert att bli även framöver. Det är allt för roligt för att låta bli! :)
Är överlycklig över att jag lyckats hitta två värdfamiljer som kommer att ta emot en student från Australien(ett läsår) och från Tyskland(en termin). Dessa studenters värdfamiljer finns dock i Malmö och i ett samhälle utanför Göteborg, så dem lär jag inte träffa i första taget! Det blir andra som är kontaktpersoner för dessa ungdomar. 
 
Saknar dem som varit här, fina ungdomar som jag tagit till mitt hjärta! <3
Ximena och Anna
Lånade nedanstående kollage gjort av Anna, med fina studenter som var här i Umeå samtidigt som henne. Flera av dem hängde hemma hos oss rätt ofta. 
Ricardo, Anna, Max, Ximena, Valentin och Perrine(stora bilden).
Marlene, Vilma, Johanna och Carolina
Ceci och jag
Jonathan är ju här nu i ett läsår, men bor utanför Ö-vik så vi träffas inte så ofta, det blir ungefär varannan månad. Här poserar han med Johanna framför den enorma klädnypan vid Bildmuséet.
Jag och bästa Bibbi. Hon är Explorius kontaktperson i norr och hon har varit värdmamma många gånger och tar emot ytterligare en student i år. 
Det viktigaste i livet är inte materiella saker. Det viktigaste i livet är de relationer man har. Att ta vara på varandra, både familjemedlemmar och vänner.
Mamma
Min bror Robert när han var ner till Umeå i somras
Hittade ingen nytagen bild på brorsan Mats-Ola, så det fick bli en äldre bild.
I somras drabbades vår familj av en stor sorg. Då förlorade Mats-Ola sin son Henrik. Att få det beskedet gjorde så fruktansvärt ont. Man ska inte dö när man bara är 28 år gammal. Han fattas oss, men finns för alltid i våra hjärtan.
Familjen utökas dock stadigt med många fina barn.
Äldst i gänget är Emil. Bilden lånad från pappa Jannes fb-sida, då jag tyvärr inte har någon mera nytagen bild på fina killen.
Evelina och Johanna
Ella
Elina
Alva
Å så min egna lilla familj
Min underbara dotter Johanna och jag
Min andra underbara dotter Carolina, som också tog studenten förra året
Anders, min kära man
Och så några av vännerna, som jag lyckats få på bild. Vissa av mina vänner är lite skygga för kameran, men är trots uteblivna bilder minst lika viktiga för mig! :)
Jag och Agge i London
Jag, Carolina, Johanna, Agge och Clara tillsammans med två härliga vänner i London, Neil och Martin.
Tunnbrödsbakning med Carinne, Hasse och Carina
Carinne säljer fika, bla tunnbrödsmackor, i 4H-tältet på Bondens marknad. 
Kattis
Bästa kusinen Pia. 
Min nära vän Kristina får representeras av det fina vänskapshjärta hon fick på sin födelsedag. 
Rallybruden Anci och jag inför Kalldragé 2013.
Vännen Laila på Tea Garden i Stockholm
Ia och jag i Ramnäs
De fina familjerna Jönsson och Kristensen, taget under Sommarträffen för PV-ägare.
Heléne, jag och Lena
Familjen Hagman och Familjen Prytz
I oktober bevistade vi en glad tillställning. Då gifte nämligen min brorson Mattias sig med sin Hanna. Våra tjejer tog alla bröllopsfotografier.
Det här året ska jag fota minst lika mycket som förra året. Här är ett potpurri av mina bilder från -13. Alla bilder är tagna med min iPhone.
Så där. Från total "tystnad" i evigheter här på bloggen till ett megalångt inlägg. Kul om du har orkat "följa med" ända hit :) 
 

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2014-01-06 08:50:14

Ett så händelserikt 2013 du haft! Du har fått uppleva både glädje och sorg. Önskar dig ett underbart 2014!=0))

Svar: Tack Marie! Önskar dig detsamma! Kram!
Pia

Postat av: pia

Publicerad 2014-01-06 09:31:12

Och du är bästa Kussen! Jag ser fram emot ett nytt möte möte med dig o de idéer vi får ! <3 Pia...ett spännande år väntar......

Svar: Ja, vi måste träffas igen.. snart!!! Miss you! <3 Kram!
Pia

Postat av: Malin

Publicerad 2014-01-07 23:54:18

Vad fint Pia. Härliga bilder på dem du håller av! Du är också så duktig på att pyssla och greja. Och har ett sånt stort hjärta. Önskar dig ett fantastiskt 2014. KRAM <3

Svar: Åh, tack Malin!!! Önskar dig detsamma! Kram!
Pia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

En 46-årig kvinna. Gift med Anders. Tvillingdöttrar på snart 20 år. Älskar böcker, att dansa, att fotografera, att "pyssla" med allt från scrapbooking till ståltråd.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela