pyssligapia.blogg.se

En blogg fylld av ord och bilder. Om familjen, om jobb och om allt däremellan.

Favoritårstid...

Publicerad 2013-10-06 08:33:00 i Allmänt,

Hösten är nog min favoritårstid. Men bara om det är soligt och fint ute, regn och blåst kan jag vara utan! :)
Jag gillar den klara, lite kyliga luften och naturens färgpalett. Bäst av allt gillar jag när frosten kommer. Som helt förändrar naturens utseende. 
Nedanstående bild tagen 3 oktober. Otroliga 12 plusgrader, klarblå himmel och strålande sol(trots att appen säger växlande molninghet!). Älskar alla lönnar med dess färger.
Ett måste när sommaren är över är att "vinterbona" inomhus. Tycker så mycket om mina mörklila gardiner, dessa gör vardagsrummet varmt och mysigt! Massor av ljus är ett bra tillägg till mysfaktorn.
Och på tal om ljus. Gjorde små "band" runt vanliga ljus, två och två.. ja, och ett ensamt ljus blev det också då ett av ljusen gått av. Wellpapp, sidenband och stickers med pepparkaksgubbe och -gummor
Gårdagen blev fullspäckad. Först gjorde jag det fint i köket, putsade fönstren och bytte till mer vintriga gardiner. Jag gillar det här vita, shabby chic-aktiga, men skulle ha svårt att ha det så året om. Till vintern vill jag ha mörkare gardiner som "ger värme". 
Då det fanns en ledig tvättid så hann jag få igång tre maskiner. Tjejerna fick ta över i tvättstugan eftersom jag skulle träffa Carinne, Kattis och Åsa på stan. Vi skulle gå på en LR-information om vilka produkter de har i sitt sortiment. Jag bara älskar deras Aloe Vera-serie!
När den var över vid femtiden gick jag och Kattis bort till Pipes of Scotland där vi satt och surrade ett par timmar. 
Tog mitt myrkrypspiller lite för tidigt igår kväll, så i morse vaknade jag vid femtiden av värsta myrkrypet i höger ben. Det blev till att kliva upp, ta morgonpillret och sedan stå barfota på balkongens cementplatta tills det började ge med sig. Usch, det är så otroligt jobbigt med dessa myrkrypningar. Och jag har ingen tolerans mot det längre eftersom tabletterna fungerar så bra(om jag bara tar dem rätt tid!). 
Idag blir nog en lugn dag. Börjar bli sömnig nu, men det känns ovärt att lägga sig igen. Vet att jag bara får huvudvärk av att "somna om". 
Tänk, det är oktober redan.. Sommaren blev så härligt lång då nästan hela september var härligt varm. Men som sagt, känns ganska skönt nu med lite kyligare dagar. Min kropp är ju funtad så att den vill ha högtryck, oavsett årstid, så nu längtar den efter minusgrader! ;) 
I november varje år brukar Höstljus vara. En vecka(?) då många ställen i stan pyntas med ljus i olika installationer. Här nedan ser ni ett exempel från förra året, massor av barn som gjort glaslyktor. Fint målade glasburkar med ljus i. Det är en stående installation som är lika mäktig att se på varje år!
Nästa vecka på onsdag så blir det en resa norrut. Den helgen gifter min brorson Mattias sig med sin Hanna. Det ska bli himla kul. Och även om de mest av allt önskar bidrag till en "smekmånadsresa" så fnular jag på hur jag kan göra något kul av den presenten! :) Efter bröllopet får ni se vad det blev. Jag vill inte köra hem i mörker på söndagen så därför har jag tagit ledigt även måndagen. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Bosse Lidén

Publicerad 2013-10-06 14:38:38

Vilka fina bilder du bjuder på. Visst går det att göra mysigt både inomhus och utomhus, nu när vi går mot mörkare tider. När hösten visar sig från sin bästa sida håller jag med om att årstiden är underbar. Här nere har vi inte höst förrän i nästa vecka enligt experterna. Själva har vi haft 7 grader som lägst morgontemperatur. Enligt din bild bör det vara Umeå som är din hemstad. Hade det inte varit för kärleken hade jag nog bott i den staden. Den riktiga kärleken är stark. Nu ska jag fortsätta min bloggvandring.

Postat av: Ylva

Publicerad 2013-10-08 19:57:44

Ha det så bra på bröllopet! Visst är det fint på hösten när man kan gå runt och fotografera alla vackra träd!

Postat av: Kristina

Publicerad 2013-10-09 13:57:16

å vad jag saknar dig, vill prata pyssla umgås. Jag som tänkt inbjuda dig till vår världens barns gala, BIAL på kyrkan på lördag och så är du borta.
Hösten är vacker och i år kan jag fördra den eftersom den varit varm, men idag är det världens värkdag . Men eljest är det somma ro vår som är mina årstider.Hoppas ni får ett trevligt bröllop. var rädd om dig kör försiktigt o vi måste hitta tid att ses, ssk som jag snart ska opereras igen Kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

En 46-årig kvinna. Gift med Anders. Tvillingdöttrar på snart 20 år. Älskar böcker, att dansa, att fotografera, att "pyssla" med allt från scrapbooking till ståltråd.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela