pyssligapia.blogg.se

En blogg fylld av ord och bilder. Om familjen, om jobb och om allt däremellan.

1 januari 2013...

Publicerad 2013-01-01 16:34:00 i Allmänt,

Min statusuppdatering på FB:
 
"Ett nytt år betyder nya möjligheter att upprepa alla bra saker man gjort åren före och att lägga av med alla dåliga! ;) - Oraklet Pia" 
 
Jag tror att merparten av oss alla startar det nya året med nya föresatser och utmaningar. Ibland är målen för högt ställda, vilket gör att vi ibland halkar tillbaka i de "gamla hjulspåren". Tillbaka till det som är tryggt och välbekant!
Men det är viktigt att sätta upp mål, realistiska sådana, i livet. Man måste ha något att jobba mot liksom. Jag har varit otroligt dålig på det. Att verkligen formulera vad jag vill uppnå!
 
Kan egentligen bara komma på ett tillfälle de senaste åren som jag haft ett klart och tydligt mål och det gällde att sluta röka efter påskledigheten i Yrttivaara 2011. Hela familjen fick dock lunginflammation och endast Carro kom sig upp till byn på påskledigheten. Vi tre andra låg härhemma och hostade i olika oktaver. Och det var då, när jag stod där på balkongen och rökte, som jag idiotförklarade mig själv och plockade fram Allen Carrs bok "Äntligen icke-rökare". På långfredagen 2011 tog jag min sista cigarett och även jag blev icke-rökare! :)
Själv har jag inte formulerat ned årets mål riktigt än, men jag kommer att lägga upp "mål" kring mig själv, familjen, hemmet, träning, jobbet och övrig fritid. 
 
Det är också viktigt att skriva ned målen på ett papper. Om målen endast finns i huvudet så finns det tendenser(om jag ser till mig själv!) att "formulera om" målen, kanske "förenkla" dem, under vägens gång!
 
Men självklart kan ju förutsättningarna ändras. Om du bestämt dig för att springa Tjejmilen och du bryter benet en månad innan loppet, ja då måste du nog revidera ditt mål! Det viktigaste är att man inte ändrar på dem bara för att man är lat och inte ids anstränga sig mer! ;)
 
Så vart leder vägen för dig i år? Vad har du satt upp för mål?
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2013-01-01 19:04:10

Jag tillhör de tråkiga som inte gör upp mål längre... Tja, både sant och inte sant, men mina mål handlar numer om hur jag ska arbeta och hur jag ska vara ledig under året... ;-)

God fortsättning på 2013!

Svar: Vi är alla olika och man behöver ju inte vara tråkig för att man inte sätter upp mål. Men jag har tänkt prova att vara lite mer konkret, så får vi se om det blir någon skillnad :)God fortsättning till dig också!
Pia

Postat av: Kristina

Publicerad 2013-01-04 23:33:07

Målet det stora är att orka kämpa igenom all behandling och helst av allt bli fri från cancern. Det största målet är att få leva tills barnen klarar sig själva o fått egna familjer. I övrigt sätter jag inga mål.Men jag tror det mesta finns inbakat i dom. Hoppas du tar det lugnt oxå så du inte bränner ut dig. Kram

Svar: Ja, här ser man tydligt att det kan vara stora skillnader på vilka mål man har i livet. Och jag tror och ber att du ska nå de där målen, min vän!
Pia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

En 46-årig kvinna. Gift med Anders. Tvillingdöttrar på snart 20 år. Älskar böcker, att dansa, att fotografera, att "pyssla" med allt från scrapbooking till ståltråd.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela