pyssligapia.blogg.se

En blogg fylld av ord och bilder. Om familjen, om jobb och om allt däremellan.

Att sätta en rubrik...

Publicerad 2013-02-23 21:05:01 i Allmänt,

Man vill gärna ha en rubrik som gör att folk hajar till och blir intresserade. En beskrivande rubrik är viktig.
Jag fick i morse dock erfara hur en rubriksättning kan ge en artikel aningens fel budskap. 
 
Jag blev igår intervjuad av Folkbladet angående mitt deltagande i Kalldragé, ett "rally" organiserat av UVS, Umeå Veteranbilssällskap. Mitt allra första, fram till idag det enda, rallydeltagande var i somras på Kronlund. Och detta talade jag om för intervjuaren, jag sa också att det rallyt hade varit speciellt roligt eftersom jag var den enda kvinnliga chauffören. Gissa om man blir lätt chockad när man öppnar tidningen i morse och ser detta:
Den rubriken går inte av för hackor va?! Trodde jag skulle smälla av. Det stod ju att jag skulle vara den enda kvinnliga chauffören i dagens rally! :( Herregud, jag skulle väl aldrig säga något sådant, då jag inte hade en susning om och hur många tjejer som skulle vara med.
 
Jag blev på riktigt väldigt upprörd så jag skrev ett kort meddelande som kunde läsas när alla på rallyt kom och hämtade sina startnummer. Alla sa att jag inte behövde bry mig, men det kändes skönt att få förklara vad som hänt och att det inte var så jag sagt om dagens åkning! Men fy.. gissa att jag nu förstår hur kändisar kan känna det när många saker som de sagt inte alls blir samma i den tryckta texten.
 
Rallybrudarna! :) Kolla numret på dörrsidorna och på huven.. vi fick så klart det startnumret idag! ;)
Fråga mig inte var det är taget, men vackert var det! :)
Halvtidsvila i Hörneå
Vi lyckades rätt bra med frågorna den här gången(de var lite mer allmänna än i Kronlund) och det var extra kul. Vi vann i allafall startavgiften till Stadsrallyt den 6/6!! :) 
Fick även en bok med smarriga recept.
Och den lilla plaketten. 
Man kan säga att jag är ganska slut nu och nacken vågar jag knappt tänka på, men himmel så kul vi haft idag, jag och Anci. Ingrid skulle ha varit med, men hon valde Tomas Ledin före mig och Anci.. hmrfff! ;) Agge och Marianne blev tyvärr sjuka :( Få se vilka vi blir på Stadsrallyt? :)
 
Jo, en helt annan sak.. Minns ni att jag skrev om posten som kommer så himla sent, typ på kvällarna? Dagen efter jag skrivit det inlägget så har posten kommit mycket tidigare på eftermiddagen!  En tillfällighet, för inte fasen läser Posten min blogg, men lite kul sammanträffande tycker jag det var!!! :D

Kommentarer

Postat av: Kristina

Publicerad 2013-02-23 22:09:19

Grattis till vinsten o tidningsartikeln.Synd jag inte har vf o kan läsa om kändissen.Inte illa att både du och jag är i tidningen inom en vecka.
Vilken vacker vintervy här ovan.
Idag blev jag riktigt rädd jag gick in på en blogg och när jag såg headern trodde jag att någon kidnappat din blogg och lagt ut sitt inlägg på din blogg.Sen insåg jag att det var fler som hade samma header som du. Men oj så rädd jag blev. Hoppas din nacke inte blir för dålig kram

Svar: Just det, det har jag ju glömt att säga till dig.. Vilken oerhört fin artikelt det var om dig i tidningen inför din födelsedag. Det var så roligt för det var flera på jobbet som kom och sa "Är det här din kompis som du berättat så mycket om?" :D Jag får ta med mig min "rally"-artikel någon dag när vi ses.
jag ska också försöka göra en personlig header, men har inte orkat.. så ja, det är nog fler som har den! :) Kram!!!
Pia

Postat av: Mia

Publicerad 2013-02-24 00:23:22

Herregud vilken tuff kvinna du är! Det där som står i tidningen, ja, det känns för den felciterade, men för andra spelar det ingen roll. Lika fort glömt som man läser det... i regel.

Svar: När man säger rally så tänker ju alla på värsta farten och kurvtagningar. Men riktigt så är det inte.. Det är ingen som vill riskera att sabba sin bil, så jag ser det mer som att vi "strosar" runt med bilen och svarar på frågorna! Haha! 13 mil körde vi dock och en av sträckorna var jätteläskig. En upplogad skogsväg som, helt enkelt, var enkelriktad så man var ju lite orolig OM de stängt av den för mötande trafik eller ej.. Dessutom var den såphal, det kändes stundtals som att få vattenplaning! Usch, då gick det inte fort kan jag säga! :) Att bli felciterad var inte kul... Usch!
Pia

Postat av: Hörni!

Publicerad 2013-02-24 14:41:27

Vad kul det verkar vara, vad coool du är. :) Tråkigt med rubriken, men tur du kunde berätta att det inte var ditt fel i alla fall.

Svar: Tack!!! Jo, det kändes skönt.. tyckte det var så orättvist mot de andra tjejerna som var med! Kram!
Pia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pia

En 46-årig kvinna. Gift med Anders. Tvillingdöttrar på snart 20 år. Älskar böcker, att dansa, att fotografera, att "pyssla" med allt från scrapbooking till ståltråd.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela